Essere2 Baba-Mama Klub és Készségfejlesztő

Telefonszámunk:
+36/30 363-7776

Dyslexia prevenció jelentősége és lehetősége az Essere2 Készségfejlesztőben

A prevenció (megelőzés) az oktatás, nevelés területén is a legeredményesebb módszer. A gyermek részképesség zavarának korai felismerésével és a terápia megkezdésével megelőzhető, csökkenthető a dyslexia kialakulásának esélye.

 

Szerencsés helyzetben vannak az olyan intézmények, ahol a gyermeklétszám nem olyan nagy, illetve gyógypedagógusok, fejlesztőpedagógusok, logopédusok, stb. segítik az óvónők munkáját. Ők szűrik a gyermekeket akár középső csoportban is, hiszen az első tünetek már ebben a korban jelentkezhetnek.
Többféle teszt létezik, mely a veszélyeztetettséget jelzi.

Ha a következő területeken problémát észlel – ez egybe esik a teszt által is vizsgált tartománnyal – kérjen időpontot
• nagymozgás (ügyetlen, csetlik-botlik)
• finommozgás – emberrajz (rosszul rajzol)
• szókincs (kevés szóval beszél)
• fogalomalkotás (állat= kecske, kutya)
• összefüggő beszéd (mesélj a képről)
• relációk (kisebb, nagyobb, sok, kevés)
• auditív, vizuális emlékezet (hallási, látási emlékezet)
• ritmusérzék (visszatapsolás, szótagolás)
• mozgás-beszéd összerendezése (mondóka tapssal)
• vizuális percepció (párkereső)
• szem-kéz, szem-láb koordináció
• testséma (testrészek megnevezése)
• lateralitás (jobb-bal megkülönböztetése)

A dyslexia prevenció azért fontos, mert így kiküszöbölhető a később jelentkező olvasási nehézség, kisebb az esélye, hogy az alább felsoroltak valamelyike kialakul:
• homogén gátlás (b-p, d-b cserélése)
• rossz olvasási technika
• gyakori ismételgetés
• hangos olvasáskor a gyermek suttogva előre betűzi a szót
• olvasás iránti motiváció elvesztése
• másodlagos magatartászavarok (nem akar olvasni, nem ül nyugodtan)
• másodlagos szomatikus tünetek (fejfájás, hányiger)

A dyslexia prevenciós fejlesztő gyakorlatokat három fő területre csoportosítjuk:
• nagymozgás
• téri tájékozódás
• beszéd
• ritmus

Az Essere2 Készségfejlesztőben a nagymozgás fejlesztésére szenzoros integrációs terápiát alkalmazunk. Ezt tartjuk a leginkább fejlesztő hatásúnak, mert speciális eszközökkel fejleszti a gyermek egyensúlyérzékét, tájékozódását térben, időben, saját testén. A gyermekek saját belső igényeik mentén, a terapeuta irányításával, önszervező módon mozoghatnak. Ettől a fejlesztést játéknak érzik. Ha a mozgás területén kisebb a lemaradás, akkor Ayres-csoportot javasolunk, ahol ugyanezen területeket fejlesztjük, más szervezési formában. Ez a szociális kapcsolatok alakulására, kudarc- és konfliktuskezelésre is jó hatással van. Ezeket a foglalkozásokat gyógypedagógus és konduktor kollégáink vezetik, akik a szenzoros integrációs terápiás tanfolyamot elvégezték.
Kollégáink a részképességek fejlesztésével is foglalkoznak.

Az Essere2 Készségfejlesztőben lehetőség van arra, hogy akár egy foglalkozás keretén belül a mozgás-részképesség fejlesztést elvégezzék a kollégák, ezzel is csökkentve a szülők terheit. Így a gyermeknek is több lehetősége van a szabad játékra, hiszen ebben a korban a legfontosabb, hogy a gyermek felfedező módon, szabadon játszhasson.

Facebook

Amennyiben szeretnének bepillantani hétköznapjainkba, illetve szeretnék az Essere2-t jobban megismerni, látogassanak el Facebook oldalunkra.